Jaarverslag 2023

het bestuur, nu bestaande uit zes man is gedurende het jaar enkele malen bijeen geweest om,lopende zaken te bespreken. Ook werd vaak van sociale media gebruik gemaakt om kleinere zaken tekortsluiten.  Onze voorzitter heeft zich binnen de federatie en binnen de Bond meermalen laten zien en horen.

Aan het eind van het winterseizoen heeft hij zich wel teruggetrokken als voorzitter van de federatie. Enige frustratie over de gang  van zaken rond de oprichting van “Joure” was hieraan niet vreemd…..

In april begon voor Ons het seizoen op het veld en kon (bijna) altijd op twee perken worden gekaatst. Fijn was dat “good-old-“ Wim de Wolff de kaatshandschoen weer had opgezocht, zodat regelmatig een drietal wolven het veld bevolkte. En dat zonder raster…..

Op 21 juni stond de midzomerpartij gepland. Helaas bleek dat er veel te weinig kaatsers zijn hadden in een lekker potje zomeravondkaatsen, zodat de partij moest worden afgelast.

op 15 juli werd een,pupillenjongenswedstrijd voor de KNKB georganiseerd. Jorrit Kroondijk,, Roan van Swinden.Koopmans wonnen de Aklasse,  In deze klasse wordt in tweetallen gekaatst. Tweede werden Sigeert Bouma en Melle Talsma.

de Bklasse werd een prooi voor Pieter Meindertsma en Rinse Dijkstra, voor Meint van der Zwaag en Arjen van de Meer.

op 29 juli werd de 50 pluspartij gehouden. Evert Tolsma, Wilco Fopma en Rein Tielemans kaapten de eerste prijs weg voor de neus van onze eigen Tiede Boorsma, Jan Heida en Hans Felkers, sneu, maar wel duidelijk, 5-1.
in de Bklasse wonnen Roel Sijbesma, Johan Wittermans en Jan de Bier de finale van Gerard de Wolff (jazeker), Eddy Sjollema en Anne Brouwer. 5-2. M nou te zeggen dat alle partijen vlekkeloos verliepen…..

de Merkepartij was een groot succes. Heerlijk weer, veel deelnemers en toeschouwers, een prima sfeer, met zelfs gebakken hamburgers op het veld.

Bijna traditioneel stond Tiede Boorsma, dit keer gesteund door René Leenstra en Joop Hoekstra in de finale, tegenover Dennis Warringa, Rudy Sikkes en Sjoerd Nauta. Ondanks pittige tegenstand wonnen Tiede cs met 5-3.

de Bklasse werd in poules gekaatst met uiteindelijk een finale. In die finale van de verliezersronde wonnen Johannes Jelsma, Silvia Kalkman en Marije Nota (roots in Sint Nicolaasga met 5-2 van Bennie de Boer, Tim Ebbing en alweer Gerard de Wolff. De winnaarsronde werd gewonnen door Alex Klaren, Niesje Betten en Rients Smeding !!!!. Zij versloegen in de finale Arjan Hettinga, Richard Beukema en Peter Arxhoek, de laatste twee uit Den Haag…
Voor de prijzen werden uitgereikt overhandigde dezelfde Rients Smeding een set nieuwe wedstrijdleiding aan de voorzitter.na jaren van der Leest is nu bouwbedrijf RS onze kledingsponsor…..

Alex Klaren en Tiede Boorsma werden in hun klasse tot koning benoemd/gekozen.

Zaalkaatsen: gezien de deelname eerdere jaren aan  de zaterdagtraining  in de sporthal werd eerder al besloten deze herfst geen hal meer te huren. De kosten waren veel te hoog. Geen zaalkaatsen dus, wel was het plan om met Sinterklaas weer een partij te houden.

de opgave daarvoor verliep echter zodanig teleurstellend, nog geen tien man/vrouw dat ook deze wedstrijd werd afgelast. Of hiermee een eind komt aan een jarenlange traditie? De tijd zal het leren….

staat als laatste item nog het kaarten om het kampioenschap van Doniawerstal op het programma. Alweer zo’n traditie van 50 jaar, en net als de Sinterklaaspartij een moeilijke zaak. Met moeite drie tafels vol (12 man) maar gelukkig niet duur…. winnares werd Klazien Osinga, 5437 punten, tweede Appie Jelsma 5257: derde Marinus Reitsma 5118.

een seizoen met hoogte- (merke) en dieptepunten: Op naar betere tijden!