Foto's op Internet:

Groot jubileumfeest Kv de Oorsprong Het 50 jarige bestaan van kaatsvereniging de Oorsprong is op zaterdag 28 juni groots gevierd. Op het voetbalveld werd 's-middags een kaatspartij georganiseerd voor leden, oud-leden en hun familie. Bijzonder aan de partij was dat er met een zachte bal werd gekaatst en dat een aantal parturen gekostumeerd op het veld kwamen.

In een zachte bal partij zijn de afmetingen van de velden wat kleiner, zodat alle 45 deelnemers tegelijk aan hun wedstrijden konden beginnen. Een partuur gekleed in sporttenue anno 1900 bond de strijd aan met drie in militair tenue gestoken kaatsers, de Hulk kaatste onder meer tegen een lieflijk keukenmeisje, oranjefans speelden hun partij tegen drie boer(in)en, drie surfers, gestoken in wet-suit, kaatsten tegen een partuur in oosterse kleding gestoken sporters en zo verder.

Na de eerste partij was een korte pauze gepland zodat iedereen indien gewenst zijn vochtgehalte kon aanvullen, en nam voorzitter Jan de Wolff even het woord. Hij ging kort door de historie van Kv de Oorsprong heen en haalde enkele verhalen uit de afgelopen 50 jaar naar voren. Daarna gaf hij het woord aan Sipke Saakstra, voorzitter van de Koninklijke Nederlandse Kaatsbond die voor een drietal leden van de club een bijzonder verrassing had. Willem Leenes, Feike Oostenveld en Jan Buitenga werden verrast met een zilveren speld van de KNKB, als dank voor hetgeen zij gedurende meer dan 20 jaar voor het kaatsen in Sint Nyk en omgeving hebben gedaan.

Theo Leenstra, een van de bestuursleden van het eerste uur haalde nog wat oude namen en verhalen voor het voetlicht, waarna het programma, enigszins ingekort, met nog eens twee kaatspartijen werd vervolgd. Vooral in de poule met wedstrijdkaatsers werd fanatiek gekaatst, terwijl in het perk ernaast vooral de lol voorop stond. Hoewel van te voren bekend was dat er geen prijzenpot was, werden na afloop toch een paar prijzen uitgereikt. Drie dames uit het publiek hadden als juryleden beslist wie de mooiste uitmonstering hadden gekozen. De drie "ûngetiidsjers", in boerentenue met het hooi nog in de zakken won de eerste prijs.

Nadat men zich enigszins had kunnen opfrissen was het tijd voor deel twee van het feest, de barbecue. Oud leden die zich niet meer op het kaatsveld, maar zich wel aan een lekker hapje duren wagen bracht het aantal deelnemers op 65. Het was dus gezellig druk rond de twee barbecues, waar, met een drankje erbij, nog lang werd nagepraat over deze bijzondere partij, en vele jaren geschiedenis van kaatsvereniging de Oorsprong.