FOTO's op INTERNET

Jan Buitenga

Voor een verslag van de partij klik hieronder

Natuurlijk weten we wel dat deze partij het Nederlands kampioenschap in de 50 plusklasse heet, maar de deelnemers aan deze partij zaterdag in Sint Nicolaasga zijn allen opgegroeid in de tijd van Bondspartijen. Tweeëntwintig afdelingen hadden ingeschreven voor deze partij die voor de vijfde keer in Sint Nyk werd gehouden. Op het als vanouds gezellig ingerichte veld van de plaatselijke voetbalclub lagen zes perken op de kaatsers te wachten. Onder de parturen ook weer een paar nieuwe, zo mochten we voor het eerst Dokkum (Oostergo) en Stiens (KC de Boer) verwelkomen. Al in de eerste omloop vielen een paar grote verrassingen te noteren. Mede-favorieten Berlikum en Ried sneuvelden al op de eerste lijst, Ried zelfs zonder een eerst aan de telegraaf. Van de elf partijen in de eerste ronde eindigden vijf in vijf eersten gelijk, dus spannend was het ergens anders wel. Het organiserende Sint Nicolaasga, kaatsvereniging de Oorsprong slaagde er de eerste ronde in om, na steeds achter de feiten en hun tegenstander Easterein te hebben aangelopen bij 5-5 voor het eerst een voorsprong te nemen, die ze vervolgens omzetten in winst met 6-4. Voor de Oorsprong kaatsen Willem Leenes, Ferdinant van der Werf en Jan Buitenga. Sterke parturen uit de eerste ronde waren Harlingen, de gebroeders Kwast en Eddy Sjollema, Stiens met Hans Felkers, Fokke Dijkstra en oud-topkaatser Hotze Rusticus, Franeker, Minnertsga, Dokkum en Sint-Jacobiparochie. Harlingen schakelde Sint Nyk uit waarbij de verwoestende opslag van Pollie Kwast soms onverwerkbaar door het perk raasde, Stiens versloeg het sterker geachte Franeker, Dokkum won van Winsum terwijl Minnertsga Tytsjerk naar huis stuurde. In de derde omloop werd veel verwacht van de ontmoeting tussen Sint Jacobiparochie en Bolsward dat op de eerste lijst Berlikum en daarna Folsgare had verslagen. De mannen van het Oosten Sint Jabik hadden de langere adem en wonnen de partij met 5-3. Stiens tegen Dokkum werd 5-1 en de derde partij tussen Harlingen en Minnertsga werd 5-1. De vierde omloop bracht de spannende strijd tussen Stiens en Sint Jacobiparochie. De mannen van Harlingen konden, met een staand nummer toekijken hoe hun tegenstander in de finale tot het uiterste moest gaan om hun tegenstander te verslaan. Om en om gingen de bordjes aan de Telegraaf waarbij Sint Jabik uiteindelijk aan het langste eind trok. 5-5 hing aan de hang met 6-4 eronder. Dat Thijs Houtsma, Dirk Poortstra en Piet Machiela een zware partij in hun benen hadden bleek niet direct in de finale. De opslagballen van Pollie en Peter Kwast gingen in het begin even verwoestend als eerder naar het perk, maar met name Dirk Poortstra had maling aan de reputatie van de gebroeders en sloeg de een na de andere bal boven of tot een grote kaats. Gesteund door een goede opslag van Piet Machiela en Thijs Houtsma wisten ze eerst een 2-0 en later een 4-2 voorsprong te nemen. Toen was de koek echter op. Door een tactische omzetting bij de Harlingers wisten deze weer gelijk te komen en vervolgens door te stomen naar een 5-4 6-4 overwinning. De prijzen van het NK werden uitgereikt door Bondsdirecteur Geert Faber die de taak van de zieke HB lid Alida Breeuwsma overnam. Hij bedankte het bestuur van Kv de Oorsprong nog eens voor het feit dat zij er vijf jaar geleden voor hadden gevochten een NK in de leeftijdscategorie 50+ in te stellen en nu al vijf jaar deze partij met groot succes organiseerden. Hij en veel van de anderen uitten zich in bewoordingen dat deze partij eigenlijk in Sint Nicolaasga thuishoort. Of dit volgend jaar ook het geval is wordt binnenkort bekend gemaakt. Stiens verdiende de Makkumer aardewerk-borden met een "3" voor de derde prijs, Sint Jmacibiparochie de tweetjes en een medaille voor het vaandel, en de kransen, de borden met een "1" , medailles voor de deelnemers en de vereniging en de prachtige wisselprijs, beschikbaar gesteld door de familie Hoekstra uit Joure, waren voor de vertegenwoordigers van "de Eendracht" uit Harlingen. Voor hen de tweede keer dat ze de NK wonnen, vijf jaar na de eerste keer.