door de kaatsclub van Sint Nyk is op uitnodiging van de nieuwe stichting die de Ballonfeesten organiseert is op donderdag 18 juli op het festivalterrein in Joure een jongenskaatspartij georganiseerd.

Door de technische commissie werden 24 jongens uitgenodigd aan de partij deel te nemen. Door de lotingscommissie van de Knkb werden deze in acht parturen verdeeld. Op het ballonveld werd een kaatsveld met vier perken uitgelegd zodat iedereen klokslag twee uur van start kon. Nu is een drafbaan natuurlijk geen kaatsveld en er werd ook nogal wat gemopperd op het veld. Natuurlijk het meest door de verliezende partijen maar het bestuur was achteraf toch wel gelukkig dat er geen blessures ontstonden.

Na de eerste omloop waren nog vier parturen over die de halve finale kaatsten. Bij hen ook nog Jitse Floris, voor het eerst in zijn woonplaats Joure kaatsend. Helaas sneuvelde zijn partuur.

De finale werd gekaatst tussen partuur 1 Aizo Veltman Hommerts, Thomas Dijkstra Berltsum en Jelmer Miedema (Goutum) en partuur 7 bestaande uit Jesse Kroondijk Sint Annaparochie, Bauke Folkerts Easterlittens en Karel Monfils uit Kimswerd. De eerste eersten gingen om en om naar de twee parturen maar vanaf de stand drie tegen drie nam het partuur van Aizo Veltman het volgende spel voor zijn rekening en kwam op een -op het oog- veilige voorsprong. Zeker toen ze hetvolgende eerst nog eens zes punten kregen leek het doek voor Kroondijk cs gevallen. Toen stond echter Karen Monfils op, nam de opslag over van zijn maat en produceerde een geweldige zitbal, kwam daardoor op 5-4 en sloeg in de volgende twee eersten maar liefst zes zitballen. Wat het perk van Veltman ook probeerde, steeds wist hij een onverwerkbare bal naar het perk te sturen. Tenslotte kwam de stand 5-5 en 6-6 aan de telegraaf, met voor het perk Veltman een flinke kaats te verdedigen. Thomas Dijkstra mikte voorin het perk maar de bal viel ca 5 centimeter buiten de lijnen die het perk vormen.... Winst voor het partuur Kroondijk, maar eigenlijk winst voor Karel Monfils die zijn maten over het dode punt heenhielp.

Kort na de partij kon voorzitter Jan de Wolff aan beide prijswinnaars hun prijs uitreiken. Voor de premiewinnaars (2e prijs) was er een enveloppe met een stevige inhoud, voor de prijswinnaars een prachtige krans, een ballonvaart en een prachtig horloge voor ieder. Alles mogelijk gemaakt door de sponsoren van deze partij,